عصیان

درباره بلاگ
عصیان

عصیان خیزشی است در مقابل تمام ناحقی ها و بی حقی ها... جایی برای گفتن حرفی حق؛ ولو تلخ و کوتاه ...

بایگانی
آخرین مطالب

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۱ ثبت شده است

 

پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره در گزارشی با عنوان "روهینگیا، ملتی مظلوم از چند دهه پیش"به تاریخچه و وضعیت کنونی مسلمانان میانمار پرداخته است،در این گزارش آمده است: حقوق مسلمانان روهینگیا در میانمار طی دهه های گذشته به شدت مورد تجاوز قرار گرفته و آنها از حق شهروندی محروم شده و مورد پاک سازی نژادی، کشتار، تجاوز و کوچاندن دسته جمعی قرار گرفته و می گیرند.

این اقدامات علیه مسلمانان روهینگیا که اکثریت شمال منطقه راخین (اراکان سابق) را تشکیل می دهند، از دوره استعمار میانمار از سوی انگلیس آغاز شده، جایی که انگلیسی ها با تحریک بودایی ها و فراهم کردن اسلحه برای آنها باعث کشتار مسلمانان در سال 1942 شد، کشتاری که بر اساس گزارش های مختلف، نزدیک به صد هزار مسلمان را دربرگرفت.

پس از آنکه میانمار در سال 1948استقلال خود را از انگلییس گرفت، مسلمانان روهینگیا هم چنان با بدترین انواع کشتار و شکنجه روبرو شدند. جهنم میانمار برای مسلمانان این کشور با تصویب قانون تابعیت در سال 1982 ادامه یافت، قانونی که اصول پذیرفته شده بین المللی را نقض و مسلمانان روهینگیا را از حق شهروندی محروم می کند.

بر اساس قانون تابعیت میانمار که در سال 1982 تصویب شد، مسلمانان روهینگیا از ملکیت املاک، انجام فعالیت های تجاری، در دست گرفتن وظیفه در ارتش و نهادهای دولتی، شرکت در انتخابات پارلمانی، تاسیس سازمان ها و انجام فعالیت های سیاسی محروم می کند.

دولت های بعدی در میانمار نیز مالیات سنگینی بر مسلمانان این کشور تحمیل و آنها را از ادامه تحصیل در مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها محروم کردند، هم چنین محدودیت های زیادی علیه مسلمانان روهینگیا اعمال کردند که رفت و آمد، مسافرت و حتی ازدواج آنها را محدود می کرد. برخی گزارش ها نیز حاکی از آن است که مسئولان میانمار در سال 1988 آنچه "روستاهای نمونه" نامیده می شد را در شمال منطقه راخین ساختند، تا خانواده های بودایی را تشویق کنند که به این منطقه بروند و با اخراج مسلمانان در این مناطق سکونت گزینند.

دین و باورهای مذهبی مسلمانان روهینگیا نیز از اقدامات سرکوب گرایانه دولت های میانمار در امان نبود، به طوری که گزارش های مختلف حاکی از آن است که مسئولان میانمار مساجد و مدرسه های دینی در مناطق محل سکونت مسلمانان را ویران می کردند، اجازه نمی دادند برای گفتن اذان از بلندگو استفاده کنند، و تنها به تعداد اندکی از آنها اجازه دادند که مناسک حج را ادا کنند.

با وجود فضای نسبتا بازی که طی چند سال اخیر در میانمار به وجود آمد، اما وضعیت مسلمانان روهینگیا بدتر شد و به دلیل کوچاندن گروهی و کشتاری که با آن مواجه هستند، مساله آنها تبدیل به تیتر اصلی اخبار جهان شده است.

در پی اتهام مسلمانان میانمار به دست داشتن در حادثه تجاوز به یک زن بودایی و کشتن وی و دستگیری سه تن از مسلمانان توسط نیروهای پلیس میانمار در این رابطه، کشتار آنها در ماه مه گذشته از سر گرفته شد. این مساله باعث شد موجی از خشونت میانمار را فرا گیرد و نیروهای امنیتی این کشور و بودایی ها دست به تعقیب مسلمانان بزنند و به آنها حمله کنند که در نتیجه این حملات ده ها تن از مسلمانان کشته شدند.

بر اساس آنچه سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر در این اواخر اعلام کردند، نیروهای امنیتی میانمار بسیاری از مسلمانان را به صورت دسته جمعی دستگیر و هزاران خانه آنها را ویران کرده است، و در حالی که مسلمانان قصد فرار به نگلادش از راه رود "ناف" بودند، تعدادی از آنها در مسیر جان خود را از دست دادند.

در حالی که دولت میانمار آمار دقیق مسلملنان کشته شده را اعلام نمی کند، رسانه های این کشور نیز در آغاز خشونت ها، آنها را تروریست و خائن توصیف کرد.

روزنامه "نیویورک تایمز" نیز در گزارشی که ماه جاری در مورد وضعیت مسلمانان روهینگیا منتشر کرد، با اشاره به کشتار، آواره شدن و حتی "پاک سازی نژادی" آنها، تاکید کرد: با وجود گام های برداشته شده در میانمار در مسیر دموکراسی، وضعیت مسلمانان این کشور بدتر و وخیم تر شده است.

هم چنین در گزارش اخیر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان آمده است که در میانمار همه گونه آزار و اذیتی در حق مسلمانان روهینگیا انجام می شود، که در این میان می توان به کار اجباری، اجحاف، محدودیت رفت و آمد و مسافرت، نداشتن حق اقامت، قوانین سخت برای ازدواج و مصادره زمین های آنها اشاره کرد.

این کمیساریاتاکید کرد که وضعیت کنونی مسلمانان روهینگیا در میانمار به گونه ای است که باعث شده تعدادی از آنها از این کشور فرار کنند، اما کشورهای دیگری که مسلمانان میانمار قصد پناهنده شدن به آنها را دارند، متاسفانه از این افراد فراری استقبال نمی کنند.

در حالی که سازمان ملل مسلمانان روهینگیا را یکی از مظلوم ترین اقلیت های جهان می داند و به وضعیت فاجعه بار آنها اعتراف کرده، اما تین سین، رئیس جمهوری میانمار بدون توجه به این مساله، از سازمان ملل خواست که مسلمانان این کشور را در چادرهای پناهندگان اسکان دهد.

رئیس جمهوری میانمار در دیدار با آنتونیو گوتیرز، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اظهار کرد: تنها راه حل برای مسلمانان این است که یا در چادرهای پناهندگان اسکان داده شوند و یا اینکه از کشور اخراج شوند.

بر اساس آنچه در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری میانمار آمده، تین سین به کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته: ما نمی توانیم افراد روهینگیا را که به صورت غیر قانونی وارد میانمار شده اند، بپذیریم و آنها از نژاد ما نیستند.

جمعیت میانمار 60 ملیون نفر است که از پنج تا هشت ملیون آنها مسلمانان روهینگیا هستند که 70 درصد آنها در منطقه راخین زندگی می کنند.



لینک مرتبط

عباس سیاح طاهری