عصیان

درباره بلاگ
عصیان

عصیان خیزشی است در مقابل تمام ناحقی ها و بی حقی ها... جایی برای گفتن حرفی حق؛ ولو تلخ و کوتاه ...

بایگانی
آخرین مطالب
۰۵ شهریور ۸۸ ، ۱۶:۱۰

درباره اعترافات حجاریان و...

دربارهاعترافات و دفاعیاتآقایسعیدحجاریان و متهماندیگر، همانطورکه قبلاهمدربارهابطحی و عطریانفرنوشتم، می‌توانحرف‌هایمختلفیزد. ساده‌ترینراهایناستکهبگوییممتهماندراثرشکنجه‌ واداربهاعترافشده‌اند.

دیدگاهدیگراینکهادعاکنیماحتمالامتهماندارایپرونده‌هایمختلفسیاسی، اقتصادی و احیانااخلاقی هستند و برایرهاییازانتشار و عمومیشدنآنها، مجبوربهاعترافشده‌اندکهالبتهاینمسالههمدربارههمهآنهاصادقنیست. یااینکهبگوییممتهمبرایرهاییاززندان، بهمسائلیاعترافمی‌کند و بعدازآزادیدوبارهبههماندیدگاه‌هایقبلیخودبرمی‌گردد.

فرضکنیمهمهاحتمالاتبالادرخصوصدادگاهاخیر و اعترافاتمتهمان، صحیحباشد، اماآیااینتماماحتمالاتممکناست و احتمالدیگریوجودندارد؟ منفعلادربارهصحت و سقماحتمالاتبالاحرفینمی‌زنم. هرچندهرگزنمی‌توانمادعایشکنجه‌ی افرادمتشخصیچونحجاریان، بهزادنبوی و … راباورکنم و باورهمنمی‌کنم. و حتی اگر هم باور بکنیم (که کلی دلیل عقلی برای شکنجه نکردن این آقایان - به خصوص حجاریان به خاطر اوضاع جسمی اش- وجود دارد) امثال نبوی، حجاریان و هم پیاله ای هایشان کسانی نیستند که زیر شکنجه حرف بزنند، حتی اگر همه را باور کنیم، حجاریان که تئوریسین اصلاحات است نمی تواند از حرف هایش که خودش آن ها را مطرح کرده و زائیده تفکر اش است عقب نشینی کند. همچنینمصاحبههایصفاییفراهانی و رمضانزادهدرحاشیهدادگاهدیروز نشانمیدهدکهآنهاعلیرغماینکهازدادگاه و زندان و اصلدستگیری و دولتنهم ناراحت و ناراضیهستند، موضوعتقلبراهماصلا و ابداقبولندارند. چون در همان حال هم صفایی فراهانی از دولت انتقاد کرد.

http://www.dourbin.net/media/image/2007/03/9911_orig.jpg

امااجازهبدهیدکمیمنطقی‌تربهمسالهنگاهکنیم. فقطبهاندازهیکهزارمدرصداحتمالبدهیمکهاینمتهمانواقعابهآنچهگفته و نوشته‌اند، اعتقاددارند و حقیقتادچارچنینتغییراتیشده‌اند؛ یعنیواقعاباوردارندکهتقلبیصورتنگرفته، رفتارشانغیرقانونیبوده و بهنظام و انقلاببدکرده‌اند.

البتهدراینجافورااینسوالمطرحمی‌شودکهچگونهآدمهاییمانندسعیدحجاریان و یاصفاییفراهانی و یاهدایتآقایی و … کهتاقبلازروزدستگیری‌شاندرروزنامه و شبنامه و مصاحبه و بیانیهازتقلبگستردهدرانتخابات و ابطالآندممی‌زدند، امروزدرزندانبهایننتیجهرسیده‌اندکهتقلبصورتنگرفته و یاکارشاناشتباهبوده؟ بالاترازاینها، چطورازاشتباهاتخوددربرابرنظام و انقلاب و مردمعذرخواهیمی‌کنند؟ بهنظرمنیکدلیلبرایاینتغییراتوجوددارد، آنهمپذیرفتن و گردننهادنبه«منطق و وجدان»است.

واقعیتایناستکهافرادسیاسی و حزبیدرگیردرانتخاباتکهدریکیدوماهگذشتهدربارهمسائل انتخابات و یاموضوعاتدیگرموضع‌گیری و یاسخنرانیکرده‌اند، بحث‌‌هایشانکمتربراساسمنطق، دلیل و برهانبودهاست. اینافرادبیشتربهدنبالمحکومکردنطرفمقابلخودبودندتاپذیرفتنحق و حقیقت. بیشتربحث‌ها، غیرمنطقی و بهنوعیجنگحیثیتیبهشمارمی‌آمدنهیکبحثمنطقی، چراکهمعمولادرروزنامه و اجتماعات و مناظرات، کسیبهدنبالقانعکردن و یاقانعشدننیست، هرکسیدنبالاثباتخودشاست

اماچنینحالتیدرزندانوجودندارد. متهمدیگردرجایگاهیکآدمجناحینیست و درصددالقایدیدگاه‌هایخودبههرنحوممکننیست. یعنیپافشاریاشمنفعتیجناحیبرایاودرپیندارد. ازسویدیگراینفرصت (حتیبالاجبار) برایشفراهممی‌شودکهازآنحلقه‌ی توهم و تخیلیکهدرچارچوبفعالیتحزبی و جناحیبهدورخودتنیدهبود، بیرونبیاید و واقعیترابهترببیند یعنی به اصطلاح بادکنکش می ترکد!. درچنینحالتی، وقتیمتهمدلایلناکافی و غیرمستندخودرابرایاثباتتقلبمی‌بیند، دیگرنمی‌تواندبخاطرمسائل جناحی و حزبی، برآنپافشاریکند.

مسالهبعدیکهبایدبهآنتوجهکنیم، سوابق و گذشتهافرادیاستکهامروزدردادگاهبهعنوانمتهمحضوردارند. اینافراد، آدمهایناشناخته و کوچکینیستند. بیشترآنهادرزمرهمسئولان، وکلا و وزرایسابقاینمملکتبهشمارمی‌آیند و دردوره‌هایمختلفمبارزه، انقلاب و جنگتحمیلیزحماتزیادیمتقبلشده‌اند. بسیاریازآنانهنوزهمخودرافرزندانقلابمی‌دانند، اگرچهگاهیدچاراشتباهاتمتعددینیزشده‌اند.

بههرحالایناحتمالوجودداردکهاینافراددراثرشرایطبهوجودآمده، حقیقتابهگذشتهپرافتخارخودبرگشتهباشند. فراموشنکنیمبینکسانیکهازابتدابهنظام و انقلاباعتقادنداشته‌، باآنهایی‌کهخودسالهابرایپیروزیایننظامبهزندانافتاده، مبارزهکرده و زحمتکشیده‌اند، فرقهاییهموجوددارد. یکفرقآناینستکهفرزندانانقلاب، شایددرخلوتخود، دلشانبراینظام، انقلاب، خطامام و خودامامتنگشود!

البتههمانطوریکهمحمدعلیابطحیهمدوسالپیشدروبلاگشنوشتهبود، احتمالداردهمهاعترافاتامروزمتهماندردادگاه، فقط و فقطبخاطرآزادی و رهاییاززندانباشد و ارزشدیگریهمنداشتهباشد! منعلمغیبندارم و ازباطنآنهانیزخبرندارم! اماتعجبناشیازتغییررفتار و گفتارحجاریان و دیگران، نبایدباعثشود، سخنانآنهابهحاشیهبرود. اینتغییراتهرچقدرهمعجیبباشد، بایدقبولکنیمکهاصلدفاعیاتسعیدحجاریان و دیگرانباواقعیتانطباقکاملدارد، حتیاگرخودشانپسازرهایی، دوبارهعوضشوند.

http://khasokhashak.files.wordpress.com/2009/06/hajarian053.jpg

البته من به شخصه درباره حجاریان فکر می کنم که کلاً می خواهد سیاست را ترک کند و خانه نشینی را (هم به خاطر نوشتن های بیشتر و هم به خاطر وضعیت جسمی) انتخاب کند. البته او در دفاعیاتش به نوعی توریه کرد و گفت: "من به این نتیجه رسیده ام که افکارم با افکار امام و قانون اساسی همخوانی ندارد" (نقل به مضمون) خب! این که حرف تازه ای نیست! این که افکار حجاریان با افکار امام همخوانی ندارد را همه کسانی که کمی افکار هر دو نفر را بشناسند متوجه می شوند منتها گفتن این حرف از دهان حجاریان کمی جالب و صد البته با تامل بود! حجاریان از هیچ کدام از حرف هایش عقب نشینی نکرد مگر تشکیل حزب مشارکت.

عاقبت این ماجرا ختم به چه می شود؟والله العالم!


پ/ن:

1- این عکس ها را ببینید!

2- سیاست بازی زمانی برای تحلیل نمایشگاه قرآن نمی گذارد برایمان!

3- در به در دنبال دلم می دوم! ماه رمضان همه چیز محیاست بجز دل! همینجوری دارد می گذرد! دعا کنید کاری بکنیم تا جرات کنیم شب قدر بگوئیم من توی این یک سال این کار ها را کرده ام...




4- دوباره و در جواب کامنت ها می نویسم: مطلب من شباهات زیادی با مطلب آهستان دارد و چارچوب اصلی بر مطلب امید حسینی است اما مطلب من مقداری (چیزی حدود 7 سطر) بیشتر دارد، لطفا مودب تر باشید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۶/۰۵
عباس سیاح طاهری

نظرات  (۱۲)

بسم الله
سلام

وجدان ؟
برای من سخته باورش ...
جدا مگر معجزه دیده اند ...
شوک روحی ناشی از چی بوده ...
من نه میگم حتما شکنجه ...
نه میگم پرونده هاشون ...
نمی دونم !
پس من سکوت میکنم !

راستی !
به روزم و منتظر !


ی ا ح ق م د د ن ا
۰۶ شهریور ۸۸ ، ۰۰:۴۰ محمد حسین حسینی
میشه راجع به این لینک توضیح بدین :http://ahestan.wordpress.com

نوشته شما دقیقا نوشته نویسنده این وبلاگ است و تصادفی هم نمیتواند باشد…یا شما از روی دست ایشان کپی کرده اید یا او از روی شما ….به هر حال متاسفم برای هردوتان !!!
پاسخ:
http://osyan.blogfa.com/post-6.aspx
سلام من لینکت کردم البته با اجازه...
بالا وبلاگم رو اشتباه وارد کرده بودم
سلام بر برادر بسیجی خودم...
باز هم که جوش آوردی و طرفای ما نیومدی...
منتظرت هستم...
کنعان...
سلام
خوشم میاد فکر می کنی و پست می زنی
تحلیل هات آبکی نیس
حاج علا هم به روز شد
یا علی مددی
سلام


تحلیل زیبایی بود!
منم یه چیز تو این مایه ها زدم! البته تفاوت نوشته هامون زمین تا آسمونه!
باید بخونید تا بدونید چی میگم!

منتظرم
یاعلی
دوست عزیز! لااقلش اینه که هر تحلیلی از اهستان و اینور و اونور توو بلاگت میذاری، زیرش اسم منبعش رو هم بیاری...
یاد حکایت عطار و شعرش افتادم...
با
حرف حساب جماعتی بی حساب


بروزم
طرح جهانی 14 میلیون صلوات برای

سلامتی و تعجیل در ظهور آقا امام زمان (عج)...

منتظر عزیز! چه تعداد سهم شماست؟
ا سلام خدمت تمامی دوستان و استادنم
بار دیگر خدا توان داد تا دست نوشته ای بنویسم
با اینکه وبلاگ سابقم فیلتر شده است و می دانم برای تمام سروران کاری مشکل است
از شما دوستان خواهشمند است آدرس وبلاگ جدیدم را در لینک ها وارد کنید
و مقاله جدیدی را که نوشته ام با اینکه طولانی است کامل مطالعه و از نظرات ارزشمدتان مرا بهرمند سازید.
اگر زحمتی نیست مرا در راه معرفی وب نوشت های جدید کمک کنید آخه وبلاگ سابقم بعد 3سال دولت محترم فیلتر کردند.
ارادتمند همه شما سعید آگنجی شاگر شما
بسم الله
به روزم با :
آرام عقب می کشم.آهسته که بیدار نشوی.
قصه به سر رسیده است و آنکه به خانه ای نرسیده منم:
کلاغ ِ مسافر!...
...
بر دیده منت گذارید
یا حق
عزیز ساده دلم!
باشه. ما فرض می کنیم که همه دستگیرشدگان به یک تغییرات خیلی خیلی جدی رسیده اند. بنده خداها فهمیده اند که به نظام بد کرده اند و حالا دارن در دادگاه توبه می کنن!
می گم حالا که زندان این قدر خوبه میایی من و شما هم یک ده بیست روز بریم زندان بلکه از کرده هایمان پشیمان بشیم؟ اصلا می خوای دسته جمعی یک اردوی معنوی در زندان بزاریم؟! اصلا چطوره خود آقا! هم تشریف بیارن یک ماهی در زندان بلکه روحانی تر بشن! هه هه
این روح الامینی که امروز اعلام شد به دلیل ضربه سخت به سر و بدنش فوت کرده خیلی آدم بدی بوده ها. چون در برابر این تغییرات مقاومت کرده! هه هه
خوش باشی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی